groep 7/8


Welkom op de groepspagina van groep 7/8!

Op deze pagina kunt u het komende schooljaar de foto’s en belevenissen van deze groep vinden.

welkom

 

Maart 2017

Sinds enkele weken werken we in de klas met oplaadmomentjes. Na ongeveer driekwartier hard werken is het fijn voor de kinderen om zich even op te kunnen laden voor een volgend vak. Daar gebruiken we de oplaadmomentjes voor. Tijdens deze momentjes mogen ze zelf kiezen wat ze gaan doen, de één wil graag een brug bouwen met andere kinderen (ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht en leren samenwerken) een ander gaat aan de slag met een van de rekenpuzzels (leert oplossingsgericht te denken) enkele gaan bezig met tekenen (leren hoe je kan spiegelen of om iets op het platte vlak ruimtelijk te laten lijken en bovenal trainen ze hun fijne motoriek) en weer een ander doet een spel met getallenkaarten (inzicht in symbolen en trainen van het reactievermogen). Zo zie je dat elk kind onbewust aan vele doelen werkt. De kinderen genieten ervan en de concentratie tijdens het werken merk ik dat hierdoor is verhoogd. Hieronder een schets van de activiteiten van vandaag tijdens de oplaadmomentjes.

PhotoGrid_1488893409818

 

December 2016

Bij de gymles hebben de kinderen vandaag geschommeld in de touwen en gesprongen op de trampoline. Hieronder zie je een paar sprongen.

PhotoGrid_1481809918694

November 2016

Een kleine indruk van de presentaties van onze Engelse les gecombineerd met ICT en creatief.

 

Oktober 2016

Even een kijkje achter de schermen, de rekenles van vandaag: diagrammen

Groep 7 en 8 zijn vandaag aan de slag gegaan met diagrammen.

Groep 7 heeft zelf staafdiagrammen gemaakt. Ook hebben we naar de cirkeldiagram gekeken.

IMG_20161020_112640  grafiek 1 grafiek 2  IMG_20161020_113222

Groep 8 wist al het een en ander van diagrammen. Zij hebben een diagram gemaakt van hun vooruitgang bij de keersommen. Hoeveel keersommen kan je oplossen in 50 seconden?

IMG_20161020_132946  grafiek 3IMG_20161020_120013

September 2016

Een zwembad ontwerpen!

Groep 7 en 8 hebben vandaag zwembaden ontworpen. Groep acht heeft uitgerekend hoeveel liter water we nodig hebben om het klaslokaal om te toveren tot één groot zwembad. Groep zeven heeft mini zwembadjes ontworpen.

IMG_20161004_112652  IMG_20161004_112720

Hieronder vind je hoe Tara en Anouk bij het goede antwoord zijn gekomen:

Stap 1: Opmeten: de lengte, de breedte en de hoogte.

Stap 2: 2 cm van de hoogte afhalen, want hij mag niet overstromen.

Stap 3: Lengte x breedte x hoogte = de inhoud in cm3

Stap 4: Van cm3 naar dm3. 1 dm3 was 1 liter.

Stap 5: Het antwoord opschrijven.

En dat was ons stappenplan voor een mini zwembadje. Klaar!

 

Start van het schooljaar

De kinderen hebben aan het begin van het schooljaar allemaal een wens mogen opschrijven. Deze hebben een mooie plek in de klas gekregen.

wensen komende shooljaar

Afgelopen weken hebben we prachtig zomerweer gehad, hier horen uiteraard ook mooie zomerbloemen bij. De kinderen hebben zonnebloemen gemaakt van potlood/pastelkrijt en hebben daarna er een mooie lucht bij geschilderd.

zonnebloemen